اخبار داخلی, اخبار بین المللی
شماره: 34494
1400/08/05 - 08:00
توصیه های غذایی و سبک زندگی سالم: راهکار های مقابله با پوکی استخوان

حفظ سلامت استخوان ها از دوران کودکی بهترین راهکار برای مقابله با پوکی استخوان است.

پوکی استخوان چیست

به گزارش بنیان، پوکی استخوان بیماری است که در آن استخوان ها ضعیف شده و به راحتی می شکنند. علت این بیماری کاهش تراکم مواد معدنی و توده استخوانی و یا تغییر کیفیت یا ساختار استخوان است. این اتفاقات می توانند منجر به کاهش استحکام استخوان ها شده و خطر شکستگی را افزایش دهند. پوکی استخوان یک بیماری "خاموش" است. زیرا معمولاً علائم آن ظاهر نمی شوند. حتی ممکن است تا زمانی که استخوان دچار شکستگی نشود، فرد از ابتلا به این بیماری آگاه نشود.

پوکی استخوان علت اصلی شکستگی در زنان یائسه و مردان مسن است. شکستگی می تواند در هر استخوانی رخ دهد؛ اما، بیشتر در استخوان های لگن، مهره های ستون فقرات و مچ اتفاق می افتد. شکستگی حاصل از پوکی استخوان دردناک بوده، دیرتر بهبود می یابد و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. به همین جهت، بهترین راه مقابله با آن پیشگیری از وقوع آن است که با تقویت بافت استخوان در سنین کودکی و نوجوانی حاصل می شود. این بیماری در افراد مسن شایع تر است؛ اما، در افراد جوان و میان سال نیز دیده می شود. عوامل مؤثر در میزان تراکم توده‌ی استخوانی عبارتند از:

  • جنسیت: تراکم استخوان در مردان بیشتر از زنان است. این در حالی است که تا قبل از سنین بلوغ، دختران و پسران در یک رده هستند.
  • نژاد: دختران نژاد آفریقایی-آمریکایی تراکم استخوانی بیشتری نسبت به دختران سفید پوست دارند.
  • فاکتورهای هورمونی: هورمون های جنسی، استروژن و تستوسترون، برای تقویت قوای استخوانی لازم هستند. دخترانی که زودتر دچار منس می شوند، تراکم استخوانی بیشتری دارند.
  • تغذیه: کلسیم مهم ترین عامل در حفظ سلامت استخوان هاست (جدول-1) و به دنبال آن مقادیر کافی ویتامین دی، منیزیم و روی نیز مهم هستند.
  • فعالیت فیزیکی: ورزش باعث افزایش توده‌ی استخوانی در نواحی از بدن می شود که بیشترین وزن را تحمل می کنند. مانند، استخوان لگن در هنگام راه رفتن و دویدن و استخوان بازو به هنگام وزنه برداری و ژیمناستیک.

 

سلامت استخوان ها در کودکان

استخوان ها ساختمان اصلی در رشد کودکان هستند. بافت استخوانی یک بافت زنده است که مدام در حال تغییر می باشد. به شکلی که بافت قدیمی با بافت جدید جایگزین می شود. در بعضی شرایط نیز ممکن است بدن از بافت استخوانی جهت بر طرف کردن نیاز خود به کلسیم در صورت نبود مقادیر کافی کلسیم در دسترس برای انجام فعالیت های حیاتی بدن، استفاده کند.

حداکثر میزان تراکم توده‌ی استخوانی در اواخر دهه‌ی سوم زندگی مشاهده می شود. 90 درصد تراکم توده‌ی استخوانی در دختران تا سن 18 سالگی و در پسران تا سن 20 سالگی حاصل می شود.

خوردن مقادیر کافی مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین دی و فعالیت بدنی مناسب از سنین کودکی می تواند در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان مؤثر باشد. نوشیدن یک لیوان شیر معادل 300 میلی گرم کلسیم را تأمین می کند که تقریباً یک سوم میزان توصیه شده برای کودکان خردسال و حدود یک چهارم میزان توصیه شده برای نوجوانان است. علاوه بر این، شیر سایر مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند. همچنین، مصرف سایر مواد غذایی حاوی کلسیم را نیز باید در نظر گرفت (جدول-2).

همچنین، انجام فعالیت هایی شامل ایروبیک، طناب بازی، پیاده روی، تنیس، دو میدانی، والیبال، فوتبال، اسکیت، بسکتبال، وزنه برداری و اسکی میتوانند در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان مؤثر باشند.

 

 

با توجه به به آنچه گفته شد، آموزش سبک زندگی سالم به کودکان و نوجوانان بهترین قدم در جلوگیری از ابتلا به این بیماری است. همچنین، می توانید برای آگاهی از وضعیت سلامت استخوان های خود به پزشک مراجعه کرده تا در صورت ابتلا زمینه‌ای به آن از پیشرفت بیماری جلوگیری نمایید.

پایان مطلب/

منبع:

https://www.bones.nih.gov/health-info/bone/osteoporosis/overview

https://www.bones.nih.gov/health-info/bone/bone-health/juvenile

https://www.bones.nih.gov/health-info/bone/osteoporosis

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved